Som nordmann så har man sannsynligvis hørt om merket Fischer. Det østerrikske firmaet produserer skisko, langrennsski og alt annet tilbehør innenfor skisport, og er en verdens aller største produsenter innenfor denne bransjen. Merket designer og produserer skiutstyr til både amatører og profesjonelle, og produktene er alltid nyskapende og med på å drive skiindustrien fremover.
Det store skifirmaet har hatt en fantastisk suksess med produktene sine. Uansett om det er innenfor langrenn, skiskyting, alpint eller hopp, så ser man ofte vinnere med utstyr fra den østerrikske utstyrsgiganten. Det vi nok forbinder mest med Fisher, er skisko og langrennsski – og det er ikke nødvendigvis fordi vi hele tiden ser merket på TV, men også fordi vi bruker det selv. Det er et allsidig merke som lager utstyr til kvinner, menn og barn – uavhengig av om man er en glad amatør eller en seriøs profesjonell.
Historien om Fischer
Fischer ble grunnlagt i 1924 av Josef Fischer Senior i den nordøstlige byen Salzburg i Østerrike. Det hele begynte med at Josef Fischer laget vogner til sleder, i tillegg til et par langrennsski i ny og ne. I 1934 hadde bedriften ekspandert kraftig med 30 ansatte og en skiproduksjon hvor de solgte mer enn 2000 håndlagde skipar hvert eneste år bare i USA. To år senere kom den første serieproduksjonen, og Fischer var offisielt blitt en skifabrikk. Etter andre verdenskrig ble Josef Fischer Junior involvert i å gjenoppbygge selskapet etter den katastrofale krigen. I 1949 utviklet Fischer den første skipressen for å øke produksjonen som fortsatt ble gjort for hånd. Frem til 1956 produserte merket 53 000 par ski per år, og firmaet hadde 137 håndverkere ansatt. Det var i dette året merket begynte å bruke logoen med de tre trekantene, som de er så kjente for i dag.
I 1964 sto en ny fabrikk ferdig i utkanten av Salzburg, og det var her man introduserte metallski for aller første gang. Metallskiene fra Fischer, «Alu-Steel» ble brukt av Egon Zimmerman som vant gull i Vinter-OL samme år. Siden den gang har merket investert betydelig i forskning for å utvikle alpinski, langrennsski og ski til verdensrekord i fart. I 1971 kom den første kolleksjonen av langrennsski, og bare tre år etterpå brukte 52 % av alle deltakerne utstyr fra Fischer under VM i Falun. Det var oppfinnsomhet og banebrytende innovasjon som drev grunnleggerne til å starte firmaet, og denne iverksetterånden og oppfinnsomheten er fortsatt det som driver merket videre.
Skisko og langrennsski til amatører og profesjonelle
Uten utviklingen og markedsføringen av førsteklasses skiutstyr, ville vi ikke hatt de fantastiske produktene fra Fischer tilgjengelig for alle i dag. Vi som er glade i å gå på ski setter umåtelig stor pris på blant annet skisko og langrennsski fra Fischer. I Norge finnes det flere gode produsenter av skiutstyr, men Fischer har allikevel en spesiell plass i den norske bevisstheten. Det er nesten så vi ser på merket som litt norsk, siden de er så gode til å lage utstyr til nasjonalsporten vår. Nettopp det at vi kan bruke det samme merket som de profesjonelle gjør at man får et litt spesielt forhold til utstyret. Det er ikke bare skisko og langrennsski forbeholdt toppatletene, men også utstyr laget for den mer vanlige mosjonisten og turgåeren. Her finnes modeller og utstyr for alle, unge som gamle, kvinner som menn.